Zapisy na wyjazd szkoleniowo-integracyjny

Zachęcamy do zapisów przedstawicieli centrów rozwoju i aktywności dzieci i młodzieży we Wrocławiu na wyjazd szkoleniowo-integracyjny, który odbędzie się 28-29 marca 2025 roku. Zapisy są zbierane do 24 marca, do godz. 14:00. 

MIEJSCE SZKOLENIA: HOTEL WENA, Psary ul. Główna 20
Szkolenia poprowadzi  Grażyna Kącka.

LINK DO ZAPISÓW 🙂 https://forms.gle/8kWpKdSXm83GWxp98

PLAN DZIAŁANIA
28 marca (piątek)
8:30-9:00 przyjazd, zakwaterowanie i bufet kawowy,
9:00 – 9:15  – wprowadzenie do zajęć i warsztatów.
9:15-11:15 I blok szkoleniowy  Zrozumieć ADHD i spektrum autyzmu – podstawy i wyzwania
11:15-11:30 przerwa,
11:30 -13:30 II blok szkoleniowy:   Strategie pracy i organizacja przestrzeni w świetlicy – praca na case studies 
13:30-14:00 przerwa,
14:00 Obiad
15:30-17:30 III blok szkoleniowy: Wypalenie zawodowe a dobrostan wychowawców, Jak radzić sobie ze stresem i emocjami „wychowawczymi” 

Zajęcia teoretyczne i kontynuacja zajęć praktycznych

18:00 – 19:00 Team building – zajęcia rekreacyjno-szkoleniowe

– warsztaty oddechowe 

– nauka technik relaksacyjnych

20:00- uroczysta kolacja połączona z integracją

 

29 marca (sobota)

9:00-9:30 śniadanie,

10:00-13:00  IV blok szkoleniowy Zdrowie psychiczne dzieci i współpraca z rodzicami

 

TEMATY szkoleń i szczegóły:

temat I

Praca z dziećmi i młodzieżą z ADHD i Spectrum

Warsztaty dostarczą nam konkretnych, praktycznych narzędzi, które pomogą w codziennej pracy z dziećmi z ADHD i ASD, tworząc dla nich wspierające, przyjazne środowisko. 
Celem warsztatów jest zwiększenie wiedzy i kompetencji wychowawców świetlicy w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z ADHD i spektrum autyzmu (ASD). Uczestnicy zdobędą praktyczne narzędzia oraz strategie wspierające rozwój i funkcjonowanie dzieci w środowisku świetlicowym.

Program warsztatów:

  1. Wprowadzenie do tematu
  • Czym jest ADHD i spektrum autyzmu?
  • Objawy, trudności oraz mocne strony dzieci z ADHD i ASD.
  • Mitologia wokół ADHD i spektrum autyzmu – fakty i mity.
  1. Jak rozumieć zachowanie dzieci z ADHD i ASD? 
  • Regulacja emocji i potrzeby sensoryczne.
  • Przeciążenie bodźcami – jak je rozpoznawać i zapobiegać.
  • Problemy z koncentracją i impulsywnością – jak sobie radzić?
  1. Skuteczne strategie wychowawcze i edukacyjne 
  • Jak organizować przestrzeń w Centrach, by wspierać dzieci z ADHD i ASD?
  • Techniki komunikacyjne – jak mówić, aby dzieci słuchały i rozumiały.
  • Budowanie rutyn i struktur wspierających samodzielność.
  • Praca nad emocjami i umiejętnościami społecznymi.
  1. Praca warsztatowa – analiza przypadków 
  • Omówienie rzeczywistych sytuacji wychowawczych.
  • Wspólne opracowanie strategii reagowania na trudne zachowania.
  • Praca w grupach – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
  1. Współpraca z rodzicami i specjalistami 
  • Jak skutecznie komunikować się z rodzicami?
  • Kiedy i jak szukać wsparcia psychologicznego i terapeutycznego?
  1. Podsumowanie i sesja pytań 
  • Omówienie kluczowych wniosków.
  • Pytania i odpowiedzi.
  • Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa.

Metody pracy:

  • Wykłady interaktywne.
  • Praca w grupach.
  • Studium przypadku.
  • Ćwiczenia praktyczne.
  • Dyskusja i wymiana doświadczeń.

temat II

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak wspierać i reagować

Warsztaty dostarczą nam i naszej kadrze praktycznej wiedzy i narzędzi, które pomogą nam wspierać dzieci i młodzież w codziennym funkcjonowaniu oraz reagować na sytuacje kryzysowe w odpowiedni sposób. W tym na hejt, agresję i sytuacje kryzysowe.

Celem warsztatów jest zwiększenie wiedzy i kompetencji wychowawców świetlicy w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Uczestnicy poznają czynniki wpływające na dobrostan psychiczny, nauczą się rozpoznawać sygnały trudności oraz zdobędą praktyczne narzędzia do wspierania dzieci w trudnych sytuacjach.

 

Program warsztatów:

  1. Wprowadzenie do tematu 
  • Czym jest zdrowie psychiczne?
  • Najczęstsze problemy psychiczne dzieci i młodzieży (stres, lęki, depresja, agresja, problemy z samooceną).
  • Czynniki wpływające na kondycję psychiczną dzieci.
  1. Jak rozpoznawać trudności emocjonalne i psychiczne? 
  • Objawy sygnalizujące problemy (wycofanie, drażliwość, zachowania agresywne, zmiany w funkcjonowaniu).
  • Jak odróżnić chwilowy kryzys od poważniejszego problemu?
  • Znaczenie relacji rówieśniczych i rodzinnych.
  1. Skuteczne strategie wspierania dzieci i młodzieży (60 min)
  • Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?
  • Budowanie bezpiecznej i wspierającej atmosfery w świetlicy.
  • Sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.
  • Techniki relaksacyjne i ćwiczenia wzmacniające odporność psychiczną.
  1. Praca warsztatowa – analiza przypadków (60 min)
  • Omówienie rzeczywistych sytuacji wychowawczych.
  • Ćwiczenia z komunikacji wspierającej.
  • Tworzenie indywidualnych planów wsparcia dla dzieci w trudnej sytuacji.
  1. Współpraca z rodzicami i specjalistami (30 min)
  • Jak skutecznie komunikować się z rodzicami na temat zdrowia psychicznego dziecka?
  • Kiedy szukać pomocy specjalistycznej i gdzie ją znaleźć?
  1. Podsumowanie i sesja pytań (30 min)
  • Omówienie kluczowych wniosków.
  • Pytania i odpowiedzi.
  • Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa

Metody pracy:

  • Wykłady interaktywne.
  • Studium przypadku.
  • Ćwiczenia praktyczne i symulacje rozmów.
  • Praca w grupach.
  • Dyskusja i wymiana doświadczeń.

temat III

Dobrostan wychowawcy – jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, stresem i emocjami w pracy wychowawczej.

Warsztaty pomogą nam zadbać o swoje zdrowie psychiczne, nauczyć się skutecznie radzić ze stresem i uniknąć wypalenia zawodowego, co przełoży się na większą satysfakcję i efektywność w pracy.

 
Celem warsztatów jest wsparcie wychowawców świetlicy w dbaniu o własne zdrowie psychiczne i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. Uczestnicy poznają mechanizmy stresu, nauczą się rozpoznawać oznaki przeciążenia i wypalenia oraz zdobędą praktyczne techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami w pracy.

Program warsztatów:

  1. Wprowadzenie do tematu 
  • Czym jest dobrostan psychiczny i dlaczego jest tak ważny w pracy wychowawcy?
  • Stres w pracy z dziećmi – czy da się go uniknąć?
  • Wypalenie zawodowe – przyczyny, objawy, konsekwencje.
  1. Jak rozpoznać przeciążenie i wypalenie zawodowe? 
  • Sygnały ostrzegawcze – kiedy organizm daje znać, że coś jest nie tak?
  • Rola emocji w pracy wychowawcy – jak je rozumieć i regulować?
  • Test samooceny wypalenia zawodowego.
  1. Techniki radzenia sobie ze stresem i emocjami 
  • Sposoby na codzienny stres – ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
  • Jak budować odporność psychiczną?
  • Organizacja czasu i priorytetyzacja zadań – klucz do równowagi.
  • Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy?
  1. Praca warsztatowa – indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem 
  • Analiza trudnych sytuacji z pracy wychowawców.
  • Tworzenie własnego „planu dbania o siebie”.
  • Wymiana doświadczeń i wsparcie grupowe.
  1. Jak dbać o siebie na co dzień? 
  • Znaczenie odpoczynku i regeneracji.
  • Budowanie pozytywnych nawyków.
  • Współpraca i wsparcie w zespole – jak pomagać sobie nawzajem?
  1. 6. Podsumowanie i sesja pytań 
  • Omówienie kluczowych wniosków.
  • Pytania i odpowiedzi.
  • Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa.

Metody pracy:

  • Wykłady interaktywne.
  • Praca w grupach.
  • Ćwiczenia praktyczne (oddechowe, relaksacyjne, organizacja pracy).
  • Studium przypadku.
  • Dyskusja i wymiana doświadczeń.

PLAN DZIAŁANIA

28 marca (piątek)
8:30-9:00 przyjazd, zakwaterowanie i bufet kawowy,
9:00 – 9:15  – wprowadzenie do zajęć i warsztatów.
9:15-11:15 I blok szkoleniowy  Zrozumieć ADHD i spektrum autyzmu – podstawy i wyzwania
11:15-11:30 przerwa,
11:30 -13:30 II blok szkoleniowy:   Strategie pracy i organizacja przestrzeni w świetlicy – praca na case studies 
13:30-14:00 przerwa,
14:00 Obiad
15:30-17:30 III blok szkoleniowy: Wypalenie zawodowe a dobrostan wychowawców, Jak radzić sobie ze stresem i emocjami „wychowawczymi” 

Zajęcia teoretyczne i kontynuacja zajęć praktycznych

18:00 – 19:00 Team building – zajęcia rekreacyjno-szkoleniowe

– warsztaty oddechowe 

– nauka technik relaksacyjnych

20:00- uroczysta kolacja połączona z integracją

 

29 marca (sobota)

9:00-9:30 śniadanie,

10:00-13:00  IV blok szkoleniowy Zdrowie psychiczne dzieci i współpraca z rodzicami