Zachęcamy do zapisów przedstawicieli centrów rozwoju i aktywności dzieci i młodzieży we Wrocławiu na wyjazd szkoleniowo-integracyjny, który odbędzie się 28-29 marca 2025 roku. Zapisy są zbierane do 24 marca, do godz. 14:00.
MIEJSCE SZKOLENIA: HOTEL WENA, Psary ul. Główna 20
Szkolenia poprowadzi Grażyna Kącka.
LINK DO ZAPISÓW 🙂 https://forms.gle/8kWpKdSXm83GWxp98
PLAN DZIAŁANIA
28 marca (piątek)
8:30-9:00 przyjazd, zakwaterowanie i bufet kawowy,
9:00 – 9:15 – wprowadzenie do zajęć i warsztatów.
9:15-11:15 I blok szkoleniowy Zrozumieć ADHD i spektrum autyzmu – podstawy i wyzwania
11:15-11:30 przerwa,
11:30 -13:30 II blok szkoleniowy: Strategie pracy i organizacja przestrzeni w świetlicy – praca na case studies
13:30-14:00 przerwa,
14:00 Obiad
15:30-17:30 III blok szkoleniowy: Wypalenie zawodowe a dobrostan wychowawców, Jak radzić sobie ze stresem i emocjami „wychowawczymi”
Zajęcia teoretyczne i kontynuacja zajęć praktycznych
18:00 – 19:00 Team building – zajęcia rekreacyjno-szkoleniowe
– warsztaty oddechowe
– nauka technik relaksacyjnych
20:00- uroczysta kolacja połączona z integracją
29 marca (sobota)
9:00-9:30 śniadanie,
10:00-13:00 IV blok szkoleniowy Zdrowie psychiczne dzieci i współpraca z rodzicami
TEMATY szkoleń i szczegóły:
temat I
Praca z dziećmi i młodzieżą z ADHD i Spectrum
Warsztaty dostarczą nam konkretnych, praktycznych narzędzi, które pomogą w codziennej pracy z dziećmi z ADHD i ASD, tworząc dla nich wspierające, przyjazne środowisko.
Celem warsztatów jest zwiększenie wiedzy i kompetencji wychowawców świetlicy w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z ADHD i spektrum autyzmu (ASD). Uczestnicy zdobędą praktyczne narzędzia oraz strategie wspierające rozwój i funkcjonowanie dzieci w środowisku świetlicowym.
Program warsztatów:
- Wprowadzenie do tematu
- Czym jest ADHD i spektrum autyzmu?
- Objawy, trudności oraz mocne strony dzieci z ADHD i ASD.
- Mitologia wokół ADHD i spektrum autyzmu – fakty i mity.
- Jak rozumieć zachowanie dzieci z ADHD i ASD?
- Regulacja emocji i potrzeby sensoryczne.
- Przeciążenie bodźcami – jak je rozpoznawać i zapobiegać.
- Problemy z koncentracją i impulsywnością – jak sobie radzić?
- Skuteczne strategie wychowawcze i edukacyjne
- Jak organizować przestrzeń w Centrach, by wspierać dzieci z ADHD i ASD?
- Techniki komunikacyjne – jak mówić, aby dzieci słuchały i rozumiały.
- Budowanie rutyn i struktur wspierających samodzielność.
- Praca nad emocjami i umiejętnościami społecznymi.
- Praca warsztatowa – analiza przypadków
- Omówienie rzeczywistych sytuacji wychowawczych.
- Wspólne opracowanie strategii reagowania na trudne zachowania.
- Praca w grupach – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
- Współpraca z rodzicami i specjalistami
- Jak skutecznie komunikować się z rodzicami?
- Kiedy i jak szukać wsparcia psychologicznego i terapeutycznego?
- Podsumowanie i sesja pytań
- Omówienie kluczowych wniosków.
- Pytania i odpowiedzi.
- Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa.
Metody pracy:
- Wykłady interaktywne.
- Praca w grupach.
- Studium przypadku.
- Ćwiczenia praktyczne.
- Dyskusja i wymiana doświadczeń.
temat II
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak wspierać i reagować
Warsztaty dostarczą nam i naszej kadrze praktycznej wiedzy i narzędzi, które pomogą nam wspierać dzieci i młodzież w codziennym funkcjonowaniu oraz reagować na sytuacje kryzysowe w odpowiedni sposób. W tym na hejt, agresję i sytuacje kryzysowe.
Celem warsztatów jest zwiększenie wiedzy i kompetencji wychowawców świetlicy w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Uczestnicy poznają czynniki wpływające na dobrostan psychiczny, nauczą się rozpoznawać sygnały trudności oraz zdobędą praktyczne narzędzia do wspierania dzieci w trudnych sytuacjach.
Program warsztatów:
- Wprowadzenie do tematu
- Czym jest zdrowie psychiczne?
- Najczęstsze problemy psychiczne dzieci i młodzieży (stres, lęki, depresja, agresja, problemy z samooceną).
- Czynniki wpływające na kondycję psychiczną dzieci.
- Jak rozpoznawać trudności emocjonalne i psychiczne?
- Objawy sygnalizujące problemy (wycofanie, drażliwość, zachowania agresywne, zmiany w funkcjonowaniu).
- Jak odróżnić chwilowy kryzys od poważniejszego problemu?
- Znaczenie relacji rówieśniczych i rodzinnych.
- Skuteczne strategie wspierania dzieci i młodzieży (60 min)
- Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?
- Budowanie bezpiecznej i wspierającej atmosfery w świetlicy.
- Sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.
- Techniki relaksacyjne i ćwiczenia wzmacniające odporność psychiczną.
- Praca warsztatowa – analiza przypadków (60 min)
- Omówienie rzeczywistych sytuacji wychowawczych.
- Ćwiczenia z komunikacji wspierającej.
- Tworzenie indywidualnych planów wsparcia dla dzieci w trudnej sytuacji.
- Współpraca z rodzicami i specjalistami (30 min)
- Jak skutecznie komunikować się z rodzicami na temat zdrowia psychicznego dziecka?
- Kiedy szukać pomocy specjalistycznej i gdzie ją znaleźć?
- Podsumowanie i sesja pytań (30 min)
- Omówienie kluczowych wniosków.
- Pytania i odpowiedzi.
- Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa
Metody pracy:
- Wykłady interaktywne.
- Studium przypadku.
- Ćwiczenia praktyczne i symulacje rozmów.
- Praca w grupach.
- Dyskusja i wymiana doświadczeń.
temat III
Dobrostan wychowawcy – jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, stresem i emocjami w pracy wychowawczej.
Warsztaty pomogą nam zadbać o swoje zdrowie psychiczne, nauczyć się skutecznie radzić ze stresem i uniknąć wypalenia zawodowego, co przełoży się na większą satysfakcję i efektywność w pracy.
Celem warsztatów jest wsparcie wychowawców świetlicy w dbaniu o własne zdrowie psychiczne i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. Uczestnicy poznają mechanizmy stresu, nauczą się rozpoznawać oznaki przeciążenia i wypalenia oraz zdobędą praktyczne techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami w pracy.
Program warsztatów:
- Wprowadzenie do tematu
- Czym jest dobrostan psychiczny i dlaczego jest tak ważny w pracy wychowawcy?
- Stres w pracy z dziećmi – czy da się go uniknąć?
- Wypalenie zawodowe – przyczyny, objawy, konsekwencje.
- Jak rozpoznać przeciążenie i wypalenie zawodowe?
- Sygnały ostrzegawcze – kiedy organizm daje znać, że coś jest nie tak?
- Rola emocji w pracy wychowawcy – jak je rozumieć i regulować?
- Test samooceny wypalenia zawodowego.
- Techniki radzenia sobie ze stresem i emocjami
- Sposoby na codzienny stres – ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
- Jak budować odporność psychiczną?
- Organizacja czasu i priorytetyzacja zadań – klucz do równowagi.
- Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy?
- Praca warsztatowa – indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem
- Analiza trudnych sytuacji z pracy wychowawców.
- Tworzenie własnego „planu dbania o siebie”.
- Wymiana doświadczeń i wsparcie grupowe.
- Jak dbać o siebie na co dzień?
- Znaczenie odpoczynku i regeneracji.
- Budowanie pozytywnych nawyków.
- Współpraca i wsparcie w zespole – jak pomagać sobie nawzajem?
- 6. Podsumowanie i sesja pytań
- Omówienie kluczowych wniosków.
- Pytania i odpowiedzi.
- Wręczenie materiałów edukacyjnych i certyfikatów uczestnictwa.
Metody pracy:
- Wykłady interaktywne.
- Praca w grupach.
- Ćwiczenia praktyczne (oddechowe, relaksacyjne, organizacja pracy).
- Studium przypadku.
- Dyskusja i wymiana doświadczeń.
PLAN DZIAŁANIA
28 marca (piątek)
8:30-9:00 przyjazd, zakwaterowanie i bufet kawowy,
9:00 – 9:15 – wprowadzenie do zajęć i warsztatów.
9:15-11:15 I blok szkoleniowy Zrozumieć ADHD i spektrum autyzmu – podstawy i wyzwania
11:15-11:30 przerwa,
11:30 -13:30 II blok szkoleniowy: Strategie pracy i organizacja przestrzeni w świetlicy – praca na case studies
13:30-14:00 przerwa,
14:00 Obiad
15:30-17:30 III blok szkoleniowy: Wypalenie zawodowe a dobrostan wychowawców, Jak radzić sobie ze stresem i emocjami „wychowawczymi”
Zajęcia teoretyczne i kontynuacja zajęć praktycznych
18:00 – 19:00 Team building – zajęcia rekreacyjno-szkoleniowe
– warsztaty oddechowe
– nauka technik relaksacyjnych
20:00- uroczysta kolacja połączona z integracją
29 marca (sobota)
9:00-9:30 śniadanie,
10:00-13:00 IV blok szkoleniowy Zdrowie psychiczne dzieci i współpraca z rodzicami